Gminna Biblioteka Publiczna Wiśniowa im. Janiny Czaja w Wiśniowej zrealizowała projekt edukacyjny :”Śladami miejsc pamięci w Niemczech” wspierany finansowo przez Polsko- Niemiecką Współpracę Młodzieży.
W dniach :30.04.2013 – 07.05.2013 w podróży do miejsc pamięci uczestniczyło 50 osób (44 uczniów i 6 nauczycieli).
Projekt adresowany był do uczniów szkół gimnazjalnych powiatu myślenickiego
( Gminy Wiśniowa i Gminy Myślenice) :
Zespół Placówek Oświatowych – Gimnazjum w Wiśniowej :
Zespół Placówek Oświatowych – Gimnazjum w Lipniku :
Zespół Placówek Oświatowych – Gimnazjum w Węglówce ;
Publiczne Gimnazjum im. Ks. Prof. Józefa Tischnera w Trzemeśni
Realizatorzy projektu :
1.Antonina Obuchowicz – dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej im. Janiny Czaja w Wiśniowej, nadzór merytoryczny nad projektem
2. Stanisława Mistarz – koordynator projektu
3. Elżbieta Konieczna – kierownik grupy
4. Jan Chęciński – pośrednik językowy
5.Zofia Pilch – nauczyciel historii
6. Urszula Bajer – nauczyciel historii
Za stronę merytoryczną programu w Miejsce Pamięci i Muzeum Sachsenhausen odpowiedzialna była Pani Elisabeth Bürger – pracownik naukowy Miejsca Pamięci i Muzeum Sachsenhausen , która zaproponowała nam program edukacyjny :
„W poszukiwaniu ludzkiej twarzy -Zrozumienie Historii drogą do pojednania polsko-niemieckiego” oraz zapoznała z istotą nazizmu w miejscu jego zbrodni. Celem tego programu edukacyjnego było odkrywanie prawdy historycznej ,przekazanie wiedzy o powstaniu obozów, jego ofiarach i oprawcach ,polityce okupacyjnej i polityce zagłady III Rzeszy, uświadamianie społecznych i psychologicznych mechanizmów zbrodni, rozwijanie myślenia historycznego i empatii.
Uczestnicy projektu z dużym zaangażowaniem pracowali pod kierunkiem Pani Elisabeth Bürger , która z wielką rozwagą i wyczuciem wprowadzała młodzież w trudne tematy. Poruszała w taktowny sposób bolesne tematy związane z negatywną przeszłością .Podczas pobytu w Sachsenhausen, młodzież miała okazję przekonać się naocznie, czym były czasy II wojny światowej, czasy nienawiści, pogardy i zbrodni. Dlatego muzea takie jak Muzeum Sachsenhausen winny istnieć ku przestrodze dla przyszłych pokoleń , gdyż edukacja historyczna odbywająca się w autentycznym miejscu historycznym, łączy poznawanie historii z autorefleksją emocjonalną.
Pani Elisabeth Bürger zapoznała uczestników projektu z wydarzeniami z historii Holokaustu , przybliżyła młodzieży zagadnienia związane z martyrologią ofiar niemieckich nazistowskich obozów koncentracyjnych i zagłady. Jednocześnie uświadomiła uczestnikom projektu , że Miejsce Pamięci i Muzeum Sachsenhausen stanowi świadectwo działania totalitarnego systemu i jego przywódców w ideologicznej nienawiści do innych . Jednocześnie pamięć o zagładzie jest przestrogą przed powtórzeniem się zbrodni przeciwko ludzkości.
Program inspirował do samodzielnego myślenia, interpretowania przeszłości, wyrażania własnych opinii, aktywizował pamięć historyczną o zbrodniach totalitarnych w wymiarze moralnym i społecznym, formułowania własnych ocen oraz angażowania się w dyskusję nad przeszłością i teraźniejszością.
Uczestnicy projektu prezentowali efekty pracy w grupach nad wybranymi przez siebie tematami .Uczniowie w dojrzały sposób wykorzystali wiedzę zdobywaną poprzez konfrontację z autentycznymi dokumentami i pomnikami przeszłości w miejscach historycznych.
Podróż do Miejsca Pamięci i Muzeum Sachsenhausen to niezwykła lekcja historii, która wszystkim uczestnikom na długo pozostanie w pamięci.
Młodzież oprócz analizowania prawdy historycznej miała możliwość odkrywania uroków: Berlina, Poczdamu i Oranienburga .
Tekst:Stanisława Mistarz